Wat zijn algemene voorwaarden?

Wie kent ze niet, de kleine lettertjes. De bepalingen die weinig mensen lezen, maar vaak wel van belang zijn. Dat zijn de algemene voorwaarden!

algemene bepalingen huurovereenkomst kantoorruimte zijn standaard bedingen die in overeenkomsten kunnen worden opgenomen. Veel bedrijven hanteren algemene voorwaarden om daarin zaken op te nemen waarover ze niet steeds willen onderhandelen en die standaard zijn. De algemene voorwaarden stuurt een bedrijf mee met de overeenkomst. Ze hebben geen betrekking op de essenties van de overeenkomst.

Voorbeeld bepalingen

Voorbeelden van bepalingen kunnen zijn:

• Betalingstermijnen;
  • Totstandkoming overeenkomst;
  • Overmacht;
  • Levering;
  • Garanties;
  • Rechtskeuze.

Vrij te regelen of grijze /zwarte lijst

Bedrijven die zaken onderling doen (B2B), kunnen veel regelen op hun eigen wijze. Bij bedrijven die met consumenten zaken doen (B2C) geldt dat bedingen op een zwarte of grijze lijst kunnen staan. Op deze lijsten staan bedingen die onredelijke bezwarend zijn (zwart) of onredelijke bezwarend worden vermoed (grijze). Een consument kan een dergelijke bepaling vernietigen, zodat deze niet meer geldt.

In een volgende blog komen we terug op de algemene voorwaarden en dan met name hoe de algemene voorwaarden van toepassing zijn op algemene voorwaarden kantoorruimte.

Neem gerust contact met ons op voor eventuele vragen. Onze juristen hebben veel ervaring met het opstellen van algemene voorwaarden en de advisering daarin en helpen graag. We zijn te bereiken via info@ondernemingsjuristen.nl of via telefoonnummer 035-2057340.