altijd Recht door zee

Als je een nieuwe werknemer aanneemt dan wil je graag kunnen beoordelen of deze werknemer ook de kwaliteiten heeft die je mag verwachten. Niets is vervelender dan een werknemer die meteen al niet functioneert. Daarvoor is het proeftijdbeding in het leven geroepen.

Wat is een proeftijdbeding?

Partijen kunnen schriftelijk een proeftijd overeenkomen. Met een proeftijd bestaat voor zowel de werknemer als de werkgever de gelegenheid te kijken of de arbeidsrelatie is wat ze mogen verwachten. Zonder dat zij voor langere tijd aan elkaar vastzitten.

Voorwaarden proeftijdbeding

Bij het aangaan van een proeftijd gelden een paar voorwaarden. De volgende voorwaarden gelden:

1. De proeftijd moet je schriftelijk overeenkomen;
  2. De proeftijd bij een contract langer dan zes maanden maar korter dan twee jaar is maximaal één maand;
  3. Bij een vast contract of een contract langer dan 2 jaar is de proeftijd maximaal twee maanden;
  4. Voor zowel de werkgever en werknemer is de proeftijd gelijk;
  5. De proeftijd moet aanvangen bij het in dienst treden bij de werkgever.

Indien in de arbeidsovereenkomst geen proeftijdbeding is opgenomen dan geldt geen proeftijdbeding.

Gedurende de proeftijd kan de arbeidsovereenkomst op ieder moment door werknemer of werkgever worden opgezegd, zonder dat dit specifiek hoeft te worden gemotiveerd.

Tip voor werkgever: geef een werknemer een contract voor bepaalde tijd van zeven maanden zodat je een proeftijdbeding kunt opnemen.

Neem gerust contact met ons op voor eventuele vragen. Onze juristen hebben veel ervaring met het opstellen van arbeidsvoorwaarden en de advisering daarin. Zij helpen graag. We zijn te bereiken via info@ondernemingsjuristen.nl of via telefoonnummer 035-2057340.