Leestijd: 2 minuten

Eén van de belangrijkste zaken bij het exploiteren van een onderneming is het debiteurenbeheer. Immers, als je klanten niet betalen dan krijg je geen geld binnen om als ondernemer aan je vaste lasten te voldoen. Debiteurenbeheer ziet een ondernemer toch vaak als iets lastigs en tijdrovend, terwijl als je het debiteurenbeheer goed inregelt het zeker niet tijdrovend hoeft te zijn.

Debiteuren zijn klanten die nog moeten betalen. Bij het debiteurenbeheer zorg je dat de debiteuren de openstaande facturen binnen de gestelde termijn betalen en als dat niet gebeurt dat je deze gaat incasseren.

Enkele tips bij het uitvoeren van debiteurenbeheer:

  1. Het is belangrijk om bij een nieuwe klant altijd te checken of deze solvabel (kan betalen) is. Dat kan door een creditcheck uit te voeren. Op het internet vind je vaak voldoende informatie om te weten of je met een serieuze partij te maken hebt. Weet wie je klant is en of deze goed is voor zijn geld. 
  2. Kom met de klant een goede overeenkomst overeen, waarin zaken als de betalingstermijn goed zijn geregeld. Als algemene voorwaarden van toepassing zijn, deze ook van toepassing verklaren.
  3. Nadat de werkzaamheden zijn verricht of het product is geleverd, stel je zo snel mogelijk de factuur op. Het blijkt namelijk dat hoe eerder de factuur aan de debiteur is gestuurd, hoe eerder deze de factuur betaalt. De factuur moet natuurlijk aan de wettelijke eisen voldoen. 
  4. De betaaltermijn goed in de gaten houden. Na afloop van de termijn, meteen een herinnering sturen. In de herinnering stel je een termijn van 7 (zeven) dagen. 
  5. Na afloop van de 7 (zeven) dagen termijn en de debiteur heeft niet betaalt dan ga je bellen met de debiteur. Gevolgd door een tweede herinnering. In de tweede herinnering vermeld je een termijn van 3 (drie) dagen en dat je bij uitblijven van betaling de zaak uit handen geeft aan je jurist. 
  6. Is na afloop van de termijn nog steeds niet betaald en is daar door de debiteur geen reden voor gegeven dan neem je een gespecialiseerd kantoor in de hand die het incasseren van de vordering overneemt. 
  7. Probeer wel met de debiteur een betalingsregeling af te spreken alvorens de vordering uit handen te geven. Dit is praktischer dan met juridisch geschut te komen.
  8. Als laatste tip. Maak van het debiteurenbeheer geen sluitstuk. Debiteurenbeheer verdient aandacht en dient serieus te worden opgepakt. Hoe strakker debiteurenbeheer je hanteert hoe meer geld binnen een redelijke termijn binnenkomt. Dit zorgt voor meer financiële armslag en voor rust binnen je onderneming. 

Indien als ondernemer je debiteurenbeheer niet goed op orde hebt dan kan dit leiden tot het in gevaar komen van je liquiditeit. Hoe meer debiteuren niet betalen hoe minder geld bij de onderneming binnen komt. Uiteindelijk kun je dan je eigen rekeningen dan misschien niet meer voldoen. Dit wil je natuurlijk te allen tijde voorkomen.

Contact

Hopelijk heb je als ondernemer wat aan de hiervoor vermelde tips. Bij vragen kun je contact opnemen met de juristen van Ondernemingsjuristen BV. De juristen hebben veel ervaring met het incasseren van vorderingen en het geven van advies met betrekking tot debiteurenbeheer. Zij zijn te bereiken op telefoonnummer 035-2057340 of per e-mail: info@ondernemingsjuristen.nl.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.